Защо се налага да чакам 15 минути, за да си получа фактурата?
„Ама Вие сериозно ли?” – само този въпрос някак не спираше да се върти из ума ми, когато за първи път пожелах да получа фактура за направената покупка в една книжарница (част от голяма верига книжарници в цялата страна). Когато съм наблизо, често се отбивам в нея, но за първи път ми се наложи да поискам фактура неотдавна. Двете стъписани и нацупени физиономии, които получих в отговор на молбата си, ми дадоха знак да се заредя с нужната доза търпение и явно целяха да ме накарат да се почувствам гузно, че съм нарушила спокойствието на продавачките в книжарницата. Ще пропусна разказа за цялото суетене, допуснатите грешки и питането по 10 пъти за едно и също нещо, които съпътстваха създаването на една фактура. Най-после след около 10-15 минути (така и не разбрах дали системата, в която въвеждаха информацията, беше толкова тромава, или продавачките не бяха особено оправни, че отне толкова време), те облекчено разпечатаха фактурата, подпечатаха я и ми я връчиха. Вече се бях разходила из книжарницата отново и си бях избрала още два артикула. Този път погледите станаха толкова сърдити, че направо се отказах да попитам и за втора фактура.
Повече няма да стъпя в тази книжарница. Което само показва колко губи бизнесът, който не се стреми да улеснява клиентите си, а ги кара да се чувстват неудобно и некомфортно, заради отказа да влезе в новия век.
Другият потресаващ за мен случай е свързан с голяма международна компания за куриерски услуги, която е лидер на пазара. Този път човекът, който прие поръчката ми, беше безкрайно любезен и се съгласи да ми издаде фактура, без да гледа сърдито или ядосано. Но изгуби доста време в търсене на кочана с фактури върху бюрото си и още повече в попълването на ръка на цялата информация. На ръка! Дори не на компютър?!
Служителят беше млад и заместваше колежката си (с което на няколко пъти се извини за бавното попълване на фактурата). Явно не пишеше на ръка често в ежедневието си – какъв късмет за този, който ще обработва ръкописната фактура.
Опитах се да не се изнервям в конкретната ситуация, въпреки че бързах, а фактурата ме забави с 15 минути. Поне човекът беше любезен. Въпросът е, че в момента, в който някой от конкурентите на тази фирма ми предложи да получавам електронна фактура, аз няма да се колебая кого да избера. Като се замисля, в колко ситуации изгубвам по 10-15 минути в чакане на фактура и ги сумирам….съжалявам, моето време е скъпо и не желая да го губя!
Много интересен въпрос също е обработката на фактурите. Как ли работят специалистите, на които им се налага да обработват хартиени фактури с бонус ръкописен почерк, който трябва да бъде разчетен. Ами тяхното време?
Въобще електронното фактуриране е преди всичко въпрос на малка инвестиция с гарантирана голяма печалба: Вашето време! Без да коментираме другите предимства, които водят със себе си електронните фактури. А за бизнеса те са нещо наложително, който желае да живее в миналото с хартиени фактури и попълване на ръка, скоро ще бъде смачкан от конкуренцията, която предлага по-качествено обслужване: така е на свободния пазар!