Върши ли работа? и Колко струва?

Много обсъждана е темата как електронните фактури и въобще електронните документи трябва да станат част от ежедневието, без да подлежат на дълги дискусии и коментари от всички страни. И в други материали е ставало въпрос, че в световен мащаб основни издатели на електронни фактури все още са предимно големи компании. Най-често това са доставчици на услуги, издаващи периодично фактури на своите клиенти.

Масовото навлизане на електронните документи обаче, задължително минава през всеки един издател и получател на фактури.

Какво провокира недоверието и скептицизма на малките потенциални потребители на услугата електронно фактуриране в България?

Потребителят (или по-точно потенциалният потребител) се интересува от два критерия, когато се запознава с нов вид услуга: Върши ли му работа? и Колко струва?

България е сред страните, в които електронното фактуриране навлезе сравнително късно. За сравнение с Швейцария, Австрия и скандинавските страни не може и дума да става. Но дори и консервативните западноевропейци са далеч по-напред. Напоследък се наблюдава бум в предлагането на услугата електронно фактуриране. От една страна това може да се приеме като индикатор за разработването на пазара, което от своя страна би трябвало да доведе до конкуренция и поява на най-различни пакети услуги, които да обслужват различни групи потребители. С една дума: положителен ефект. От друга страна, като вземем предвид и информацията за броя на потребителите на електронни фактури, се оказва, че наличието на избор на пазара не води до по-голям интерес към темата от страна на крайния потребител.

И ето тук се намесват двата въпроса, които всеки потенциален нов потребител на електронното фактуриране в България си задава. Върши ли работа? и Колко струва? По пътя на логиката след като на пазара има доста продукти и услуги в тази сфера, но не особено голям интерес от страна на потребителите, спокойно можем да стигнем до извода, че чисто и просто голяма част от предлаганите неща са или просто сайтове за попълване и изпращане по e-mail на фактури (а това изобщо не е електронно фактуриране – това, че фактура е файл не я прави електронна фактура), или все още поддържат високи цени и залагат на имидж, с което ясно се позиционират в сектора „големи играчи”.

Излизайки от контекста на електронното фактуриране, за българския пазар е много важно действително да има конкуренция, тъй като в тази област за традиция не може да се говори и монополите са жестоки.

Борбата за по-голям пазарен дял или дори само за интереса на крайния потребител е най-добрият стимул да осигуряваш по-добри услуги, да си нестандартен, да подхождаш новаторски и креативно към всеки проблем! И точно това прави невъзможните на пръв поглед революционни идеи като например „безплатно с пълна функционалност” възможни!

Публикувано: Окт. 19, 2010

Автор: Стефанова

Следваща: И къде е всъщност уловката?! "Електронно фактуриране" - има ли то почва у нас?!

Предишна: Как хора, които харесват статуквото, могат да бъдат мотивирани !

Bookmark and Share
За да коментирате публикацията, трябва да сте влезли в профила си. Можете да се регистрирате от тук.